Betere fietspaden en nieuwe fietsstraten

Vrijdag 23 juni 2017 — Stad Leuven vernieuwt nog dit jaar vijf fietspaden en legt twee gloednieuwe fietsstraten aan. Zo krijgt de druk befietste Blijde Inkomststraat een breder fietspad en wordt de Riddersstraat omgevormd in een fietsstraat. “Deze ingrepen passen binnen ons fietsbeleidsplan, waar we de ambitie uitspraken om een aantrekkelijk en comfortabel fietsroutenetwerk uit te bouwen”, zeggen schepenen Dirk Robbeets en Carl Devlies.

Meer dan 700.000 euro investeert de stad nog dit jaar in een aantal belangrijke fietswegen. “We willen het fietsnetwerk in Leuven en deelgemeenten zo aantrekkelijk en comfortabel mogelijk maken. Met deze investering komen we al een stap dichter in de buurt van een veilig en snel fietsnetwerk”, aldus de schepenen.

Een van de meest befietste wegen in Leuven-centrum is de Blijde Inkomststraat. “Dagelijks rijden er bijna 3.000 fietsers in de Blijde Inkomststraat”, zegt schepen van openbare werken Dirk Robbeets. “Daarom maken we het nieuwe fietspad twee meter breed, zodat het nog meer fietsers aankan.”

Een ander druk fiets- en wandelpad, dat op de middenberm tussen Parkpoort en Naamsepoort, krijgt een nieuwe asfaltlaag. “Ook de grindpaden die het fietspad met de Leo Dartellaan en de Weldadigheidsstraat verbinden krijgen een asfaltlaag, om het fietscomfort te verhogen”, zegt schepen van ruimtelijke ordening Carl Devlies.

Ook de Strijdersstraat in Leuven, het Lovensevoetpad in Kessel-Lo en de Haanhofweg in Heverlee krijgen een nieuwe bovenlaag van asfalt. “De Haanhofweg loopt parallel met de Meerdalboslaan en verbindt Kessel-Lo met het Researchpark in Haasrode. Daar vervangen we de betonplaten door asfalt, wat het comfort voor fietsers gevoelig verhoogt”, zegt Robbeets.

Fietsstraten
Na de Parijsstraat, Schapenstraat en Parkstraat wordt nu ook de Riddersstraat omgevormd tot een bordeaukleurige fietsstraat, waar auto’s te gast zijn en fietsers niet mogen inhalen. “Dagelijks fietsen er 1.600 mensen door de Riddersstraat. Nu die straat éénrichtingsverkeer voor auto’s is, kunnen we er een fietsstraat van maken om het veiliger te maken voor die fietsers”, aldus de schepenen.

Ook de Hoegaardsestraat in Kessel-Lo wordt nog dit jaar een fietsstraat, van de Brugstraat tot de Ziekelingenstraat, als een onderdeel van de fietssnelweg Leuven-Tienen. “In een latere fase vervangen we de kasseien in het tweede stuk van de Hoegaardsestraat en leggen we ook in dat deel een fietsstraat aan”, besluit Robbeets. 

schepen Devlies, Anse Uyttersprot en schepen Dirk Robbeets in de Blijde Inkomststraat