Aanbod elektrische laadpalen in Leuvense parkeergarages stijgt
Goed nieuws voor wie zijn elektrische wagen in een Leuvense parking wil opladen: in parking De Bond vind je voortaan elf laadpalen, in Parking Vaartkom tien. Deze nieuwe laadpalen hebben elk twee laadpunten die 22 kW leveren aan een marktconform tarief.
Op Leuvens grondgebied vinden chauffeurs van elektrische en hybride wagens ondertussen meer dan 1.150 laadpunten. Dat is nodig want het aantal elektrische wagens neemt sterk toe. In 2024 werden in België 127.908 nieuwe elektrische voertuigen ingeschreven, een stijging van 37 procent ten opzichte van de 93.086 in 2023.
In Leuven wil de stad naast het aanbod van publieke laadpalen op straat daarom ook sterk inzetten op een uitbreiding van publieke laadpalen buiten het openbaar domein. Nieuwe laadpunten plaatsen in parkeergarages als de Vaartkom en De Bond zijn ideaal om het aanbod te vergroten.
Aanbod uitbreiden
“De laadpalen in parking Vaartkom en De Bond waren langverwacht, want ook in Leuven is de vraag naar laadpunten groot. Deze parkings zijn bij de grootste van de stad maar ze beschikten nog niet over de broodnodige laadinfrastructuur. We zijn blij met dit extra aanbod, maar tegelijk is dit in onze ogen nog maar een begin”, zegt schepen van mobiliteit Dirk Vansina.
Nu telt Leuven net geen 230 laadpunten in parkeergarages: laadpunten in parkings van de stad, maar ook in private parkings zoals de Kinepolisparking of de bezoekersparking van UZ Leuven.
Schepen Vansina: “Dat aantal willen we graag uitbreiden. Daarom zullen we, net als op het openbaar domein, blijven uitkijken naar opportuniteiten om het netwerk in Leuvense parkings de komende jaren uit te breiden. We zetten sterk in op duurzame mobiliteit en willen ervoor zorgen dat bezoekers met een elektrische wagen vlot hun weg vinden naar onze stad. Met deze investeringen maken we Leuven niet alleen toegankelijker, maar ook aantrekkelijker voor de groeiende groep mensen die elektrisch rijden.”
Infrastructuur bundelen
Meer dan de helft van de 1.150 Leuvense laadpunten bevindt zich momenteel op ‘semipublieke’ plaatsen, zoals parkings van supermarkten, in industriezones of aan benzinestations. Dat aandeel wil de stad Leuven nog vergroten door het aanbod publieke laadpalen op pleinen en parkings gevoelig te verhogen.
“We zetten daarbij in op het bundelen van laadinfrastructuur op ‘laadpleinen’. Ook op Hoppinpunten, waar onder andere elektrische deelauto’s staan, gaan we gevoelig uitbreiden met twaalf extra laadpalen. Als die laadpalen populair blijken, dan kunnen we ze makkelijk nog verder uitbreiden. Zo kunnen we strategisch investeren én duurzame mobiliteitsvormen samenbrengen”, vertelt schepen Vansina.
Tal van Leuvense laadpalen worden geplaatst op vraag van inwoners. Dat kan op voorwaarde dat ze op 250 meter van hun adres geen laadpaal ter beschikking hebben.
“We zullen dat samen met de Vlaamse overheid blijven doen, maar we willen niet louter vraaggestuurd werken. Het is belangrijk om strategisch te werk te gaan door de laadinfrastructuur te bundelen. Hierdoor vermijden we een wildgroei aan laadpalen in de Leuvense straten en verzekeren we een optimaal gebruik van onze publieke ruimte”, aldus schepen Vansina.