BAAS Leuven is terug

Dinsdag 31 juli 2018 — In september vorig jaar sloegen mijnLeuven, het jongerenlabel van de stad Leuven, en BAAS, de Antwerpse jongerenorganisatie, voor het eerst de handen in elkaar. Het resultaat van die samenwerking werd BAAS Leuven, een traject waarbij jonge starters de kans krijgen om uit te zoeken of een eigen zaak iets voor hen is en waar prille en minder prille ideeën omgezet worden naar concrete businessplannen met behulp van inhoudelijke coaching op maat. Nu, een succesvolle editie later, kunnen Leuvense jongeren tussen 18 en 30 jaar zich opnieuw inschrijven.

Jonge ondernemers in wording zien in een wat versplinterd ondernemerslandschap vaak het bos door de bomen niet meer. Ze vinden maar moeilijk de info die ze nodig hebben om hun ideeën uit te werken en hebben nood aan kansen om hun wildste (business-)ideeën te onderzoeken. mijnLeuven zag deze nood te kunnen beantwoorden door BAAS naar Leuven te halen en samen met hen een traject op maat van Leuven uit te werken, wat resulteerde in BAAS Leuven. Een formule die duidelijk blijkt te werken, want vorig jaar schreven exact 108 jongeren zich in.

Jonge starters van elk niveau
Niet alleen het aantal inschrijvingen, ook het aantal verschillende profielen dat zich aangetrokken voelde tot BAAS Leuven, toont aan dat ondernemen – op elk niveau –  in de lift zit. Zowel de jongeren die net van de schoolbanken kwamen als zij die in-between jobs zaten, maar ook de jongeren met creatieve bezigheden en high-level businessideeën vonden hun weg naar het traject. Onder hen bv. Fluens, de net opgestarte bvba van Ward en Hendrik, die intuïtieve digitale oplossingen bedenkt voor KMO’s en non-profit bedrijven: “We waren bij de start van BAAS Leuven net onze eerste professionele stappen aan het zetten. Het BAAS-traject verplichtte ons om nog meer scherpte te krijgen in onze doelstellingen en ons businessplan”, aldus Hendrik. Ook voor een creatieve duizendpoot als Els Decaluwe, die haar eigen illustraties animeert, betekende het BAAS-traject een versterking: “Het is moeilijk om in de artistieke wereld je producten of diensten correct door te rekenen. Ik heb dan ook heel veel geleerd rond prijszetting, al blijft het een werkpunt”.

Coaching op maat
Net als vorig jaar kan elke deelnemer ook nu inschrijven voor één van de vier trajecten: Geen-Idee, Pril-Idee, Pre-Starter of Starter. Op die manier delen de jongeren zichzelf op in groepen afhankelijk van de fase waar hun (business-)idee reeds is ontwikkeld. Per traject krijgen de deelnemers inhoudelijke groepssessies waarbij verschillende thema’s, zoals marktonderzoek, haalbaarheid, communicatie en prijszetting, onder de loep genomen worden. Bovendien worden de sessies gegeven door sterke professionele partners in het ondernemersveld, zoals Voka, BNP Paribas Fortis, Start-It@KBC, Securex, Xerius, SBB en Microstart. Op die manier wil BAAS Leuven ook een bruggenbouwer zijn tussen de jongeren en het uitgebreide ondernemerschapslandschap. Want ondanks de grote hoeveelheid informatie en projecten die ter beschikking zijn, vinden jongeren maar moeilijk hun weg ernaartoe. Die weg wordt via het traject verduidelijkt. 

BAAS-event
Na de reeks info- en inspiratiesessies krijgen de jongeren een pitchtraining, waarbij ze leren hoe ze hun idee zo scherp mogelijk kunnen verkopen. Die aangeleerde skills kunnen ze vervolgens inzetten tijdens een pitchmoment voor een professionele jury op het grote BAAS-event, dat plaatsvindt in december. Twintig jongeren krijgen – op basis van hun pitch – de kans om verder begeleid te worden op individuele basis en zo de slaagkansen van hun eigen business te verhogen.

“We zijn zeer tevreden over hoe het traject in elkaar zit: de inhoudelijke kennis krijgen de deelnemers via de professionele partners, het neutrale en persoonlijke klankbord via ons”, aldus Zoë Pauwels, jeugdwerker bij mijnLeuven en coördinator van BAAS Leuven. “Vorig jaar bleek de dynamiek in elke groep een belangrijke factor voor het succes. De jongeren haalden namelijk ook heel wat inspiratie bij elkaar waardoor hun eigen vooruitgang nog meer gestimuleerd werd. We kunnen niet wachten om opnieuw een grote groep Leuvense jongeren mee te nemen in het traject en getuige te zijn van hoe hun (business-)idee mee met hen evolueert”.

Praktische info
Inschrijven voor BAAS Leuven kan vanaf maandag 6 augustus 2018 op www.mijnleuven.be/baasleuven.
De eerste groepssessies starten vanaf maandag 24 september 2018. En op zaterdag 1 december pakt de BAAS-machine opnieuw uit met een groots event waarop o.a. de nieuwe lichting BAAS-deelnemers hun businessidee voorstellen.

Dirk Vansina schepen van burgerzaken, monumentenzorg, jeugd, feestelijkheden en toerisme at Stad Leuven
Mohamed Ridouani schepen van personeelszaken, onderwijs, economie, leefmilieu en vastgoed at Stad Leuven
Zoë Pauwels jeugdwerker en coördinator BAAS Leuven