Blue-bike breidt stevig uit in Leuven
Uit het jaarrapport van Blue-mobility bleek eerder al dat Blue-bike, de blauwe deelfiets die je vindt aan bus-, trein- en tramstations, nergens zo populair is als in Leuven. Leuven telt verspreid over drie locaties 155 Blue-bikes en daar zijn er sinds 1 maart maar liefst 42 bijgekomen. Met deze uitbreiding spelen Blue-mobility en de stad in op de toenemende vraag naar de blauwe deelfietsen.
“In Leuven vond je tot nu toe 155 Blue-bikes, waarvan 95 in de fietsenstalling onder het stadskantoor, 48 aan de Kop van Kessel-Lo en 12 aan het station van Heverlee. Daar zijn er sinds gisteren dus 42 bijgekomen, meer bepaald in de fietsenstalling onder het stadskantoor”, vertelt schepen van mobiliteit David Dessers. "Met deze uitbreiding spelen we in op de toenemende vraag naar Blue-bikes, want nergens is de blauwe deelfiets zo populair als in Leuven. We willen er zo voor zorgen dat iedereen die de laatste kilometers tot zijn of haar bestemming met de fiets wil afleggen, steeds een Blue-bike ter beschikking heeft." De 42 nieuwe fietsen zijn voorzien van een gsm-houder, zodat je makkelijk en veilig een navigatie-app kan gebruiken.
“Met Blue-bike bewijzen we dat trein en deelfiets een succesformule is. Het voorbije jaar zagen we onze klanten met 22% stijgen en het aantal ritten met 53%. De grote troef van Blue-bike is het eenvoudig dagtarief. Zo kunnen onze klanten een volle dag vrij beschikken over een fiets, en dat op 110 locaties in België, waaronder alle grote steden”, aldus Stefaan Butaye, algemeen directeur van Blue-mobility.
Blue-mobility kiest voor sociale economieondernemingen om de fietsen te onderhouden. Voor Leuven is dat VELO vzw. “Niet alleen heeft VELO het systeem van de Blue-bike mee opgericht, de blauwe deelfietsen passen ook perfect in onze missie. Ook wij willen immers meer mensen betaalbaar op de fiets krijgen. Daarnaast realiseren we met het onderhoud van deze fietsen dan weer een ander aspect van onze missie: mensen voor wie de arbeidsmarkt nog te weinig aandacht heeft, opleiden en werkervaring bieden zodat ze kunnen doorstromen naar een duurzame tewerkstelling. Winst voor iedereen dus.”
Erg voordelig
Blue-bikes mikken op mensen die met de trein of bus aankomen in Leuven en vervolgens nog enkele kilometers tot hun bestemming moeten afleggen. De stad Leuven en Blue-mobility werken sinds enkele jaren samen via een derdebetalersregeling. Rijden met een Blue-bike is daardoor in Leuven erg voordelig. Zo betaal je slechts 1,50 euro voor de eerste 24 uur per rit. Stad Leuven en de Vlaamse Overheid leggen elk een euro bij per Blue-bikerit. Daarnaast betaal je elk jaar lidgeld (12 euro per jaar).
Blue-bikepunt erg populair
Het voorbije jaar werden er in Leuven 30.950 ritten gemaakt met een Blue-bike. Dat is een stijging van maar liefst 54,20% ten opzichte van 2021. Het merendeel van de ritten werd gemaakt door Leuvenaars zelf, maar ook pendelaars uit andere centrumsteden vonden in Leuven makkelijk de weg naar een Blue-bike.
Vooral het Blue-bikepunt aan het station van Leuven (in de fietsenstalling onder het stadskantoor) is populair. Het voorbije jaar werd er op die plek maar liefst 24.484 keer een fiets uitgeleend, een stijging van 50% ten opzichte van 2021. Dat uitleenpunt telde vorig jaar 3.561 unieke gebruikers.
Het uitleenpunt aan de Kop van Kessel-Lo was in 2022 goed voor 5.614 ritten en 1.165 unieke gebruikers. In het Blue-bikepunt aan het station van Heverlee, dat openging in 2020, werden 852 ritten geregistreerd, een stijging van 44% ten opzichte van 2021.