BOB’s krijgen waardebon voor een etentje in Leuven tijdens feestelijke afsluiting RestoBOB

Maandag 19 maart 2018 — In Leuven werd vandaag de tweede editie van de RestoBOB-campagne feestelijk afgesloten. In december lanceerde de stad Leuven, in samenwerking met 36 Leuvense restaurants deze campagne over verantwoord rijgedrag na een avondje uit eten. Tot eind februari beloonden de restaurants de veilige chauffeurs met een alcoholvrij alternatief op de kaart en een heleboel fijne attenties.

Het win-winaspect was de centrale boodschap van de campagne. Zowel het restaurant als de klant heeft immers baat bij een origineel en lekker alcoholvrij aanbod op de menukaart en positieve aandacht voor de veilige chauffeur. “De beloning voor de BOB’s en de focus op het alcoholvrije aanbod zorgden voor een positief verhaal zonder een belerende boodschap, wat enorm belangrijk bleek voor het draagvlak”, zegt schepen van sociale zaken Bieke Verlinden. “De campagne kadert ook breder in onze aanpak van onverantwoord alcoholgebruik in de stad. Het is één van de vele manieren waarop we werken aan een zorgzame en gezonde samenleving, die verantwoord omgaat met alcohol en waarin we veilig en begaan met onze medemens de baan opgaan”, besluit schepen Verlinden.

“Dit jaar kregen de deelnemende restaurants een vermelding in Rondom en op de website van de stad, en ook de extra mond-tot-mondreclame van enkele enthousiaste ambassadeurs trok meer restaurants mee in het RestoBOB-verhaal”, vertelt schepen van horeca Erik Vanderheiden. “Ook de timing van de campagne, die samenviel met de eindejaarsperiode en Tournée Minérale, was dit jaar beter om er een waar succes van te maken. In de RestoBOB-restaurants stond het alcoholvrije aanbod al centraal en konden deelnemers aan Tournée Minérale dus heel gemakkelijk mee profiteren en een alcoholvrij drankje vinden.”

Naast handige gadgets voor de veilige chauffeurs, kon ieder restaurant ook een kortingsbon verloten voor een etentje in zijn zaak. Zo toonde de campagne haar waardering voor de BOB’s.

Nu rest de initiatiefnemers samen met de deelnemers en de partnerorganisaties nog een evaluatie. Het groeiende aantal deelnemers doet vermoeden dat ook restaurants steeds meer overtuigend raken van de meerwaarde van een lekker alcoholvrij alternatief. De deelnemende zaken hebben echt hun beste beentje voorgezet voor een creatief alcoholvrij aanbod. Naast de alcoholvrije cava, wijnen en bieren, speciale limonades, huisgemaakte ice tea’s en vruchtensappen werden er ook heel wat goed klinkende mocktails gemixt: dr’s orders mocktail, mocktail mojito, blue coco, pisang banana,… Het alcoholvrije aanbod smaakt nu echt naar meer. 

Met de feestelijke afsluiting wilde de stad Leuven in de eerste plaats de restaurants bedanken voor hun inspanningen, maar ook de partnerorganisaties die de campagne ondersteunden: vzw horeca Leuven, vzw Oude Markt, lokale politie Leuven, De Lijn, Vias institute en de stuwende krachten achter de BOB-campagnes (de beroepsvereniging van verzekeringsondernemeningen Assuralia en de Belgische Brouwers).