Casablancawijk test deelmobiliteit in gloednieuw Hoppinpunt
Stad Leuven opent vandaag, 4 december, een nieuw tijdelijk Hoppinpunt in de wijk Casablanca in Kessel-Lo. Zo kunnen buurtbewoners van het buurtcentrum in Lolanden verschillende vormen van deelmobiliteit uitproberen. Er zijn onder andere deel(bak)fietsen en een deelwagen. Met dit project wil de stad duurzame mobiliteit nog toegankelijker maken in Leuven en de deelgemeenten.
De stad Leuven zet sterk in op Hoppinpunten. Dat zijn knooppunten waar je deelfietsen en -wagens kan ontlenen, en vlot kan overstappen op het openbaar vervoer. Intussen telt Leuven er al 43, verspreid over het stadscentrum, Kessel-Lo, Heverlee, Wilsele en Wijgmaal.
Proefpunt Cassablanca
Aan het buurtcentrum van de Casablancawijk in Kessel-Lo kwam daar vandaag een proefpunt bij. “In een duurzame stad willen we Leuvenaars qua vervoer zoveel mogelijk opties geven. Met de Hoppinpunten doen we dat op een succesvolle manier”, zegt schepen van mobiliteit Dirk Vansina. “Toch zijn er voor veel mensen nog drempels om gebruik te maken van een deelfiets of deelauto. Via een tijdelijk Hoppinpunt in de Casablancawijk, hopen we zoveel mogelijk mensen van het gebruiksgemak van deelvervoer te overtuigen. Het punt blijft er tot maart 2025.”
Mobiliteitsarmoede bestrijden
Gelijkaardige proefpunten waren er al aan de buurtcentra van de Mannenstraat en aan Sint-Maartensdal. De stad werkt voor het opzetten van deze Hoppinpunten samen met organisaties als VELO en Mobiel 21 en krijgt steun van Europa.
“We willen deelmobiliteit toegankelijk maken voor iedereen. Door projecten zoals deze kan deelmobiliteit ook een rol spelen in het bestrijden van mobiliteitsarmoede,” zegt Elisabeth De Roover, projectcoördinator bij VELO.
Ongekend is onbemind
“Deelmobiliteit zit in de lift, en dat is een heel goede evolutie. Tegelijkertijd is het zeker nog niet voor iedereen een evidente keuze”, zegt schepen van buurtwerk en gelijke kansen Lothe Ramakers. “Dankzij onze samenwerking met de Leuvense buurtcentra brengen we in kaart wat de uiteenlopende mobiliteitsbehoeften van onze inwoners zijn. En we leren welke drempels hen tegenhouden om van deelmobiliteit gebruik te maken. Mobiliteit is een belangrijke voorwaarde voor het realiseren van gelijke kansen op vlak van werk, opleiding, vrije tijd... Dus door deelmobiliteit bekender te maken, kunnen we als stad inwoners ondersteunen in hun autonomie en vrijheid.”
Startmoment
Tijdens het startmoment vandaag kregen buurtbewoners van Casablanca uitleg van de betrokken partners over hoe ze de deelfietsen, deelbakfietsen en de deelauto kunnen gebruiken. Ze konden een proefrit maken en kregen aan het buurtcentrum een fietsherstelplek voor kleine herstellingen aan hun eigen fiets. De Fietsschool van Mobiel 21 gaf uitleg over fietslessen voor volwassenen.
Probeer en deel je mening
Het tijdelijk Hoppinpunt in Casablanca telt twee gewone deelfietsen, twee elektrische deelfietsen, twee elektrische deelbakfietsen voor vervoer van kinderen of boodschappen en één deelwagen. Bezoekers van het buurtcentrum kunnen de voertuigen gratis testen na registratie in het buurtcentrum. Ook andere buurtbewoners kunnen de voertuigen huren tegen een voordelig tarief, na registratie via www.leuven.be/deelfietsen.
Feedback
In ruil vraagt de stad de gebruikers om feedback te geven over hun ervaringen. “We willen graag weten welke voordelen maar ook welke obstakels bewoners ervaren. En of ze bereid zijn in de toekomst vaker gebruik te maken van deelmobiliteit,” zegt Sam Delespaul, onderzoeker bij Mobiel 21.
“Op basis van deze inzichten kan de stad dan beslissen of ze in de toekomst een permanent Hoppinpunt creëert in Casablanca. We hopen dat de buurtbewoners massaal komen testen en de voordelen van deelmobiliteit omarmen. Zo maken we Leuven stap voor stap toegankelijker en duurzamer voor iedereen”, besluiten schepenen Dirk Vansina en Lothe Ramakers.