Jonge Leuvense ondernemers openen pop-up shop in Diestsestraat

Dinsdag 12 september 2017 — Op vrijdag 15 en zaterdag 16 september kan je je in de Diestsestraat laten verleiden door o.a. nieuwe Leuvense kledingmerken, opgeknapte fietsen en georganiseerde LAN-party’s. Zes mijnLeuven start-ups openen dat weekend een tijdelijke pop-up shop waar ze met hun eigen merken naar buiten kunnen treden. De bedoeling? Duurzaam ondernemen en vers lokaal talent tentoonstellen. En er een stevige ervaring in de verkoop aan vastknopen. 

Een twintigtal jongeren tussen 14 en 17 jaar zullen op 15 en 16 september het winkelpand in de Diestsestraat 208 tijdelijk een nieuwe invulling geven. Het pand, dat op dat moment leeg staat, is voor de jonge starters van De Start-Up de ideale uitvalsbasis om naar buiten te komen met de concepten waar ze de afgelopen zes maanden hard aan hebben gewerkt. Zo kan je er kennismaken met urban wear van Casa Di Lupo en Mirano Designs, geupcyclede stadfietsen van SPAAK, zelfgemaakte kledij van Bassik en Difilia en LAN-party’s georganiseerd door District 3K.

Een eigen pop-up shop is voor de deelnemers van De Start-Up een mooie afronding van een leerrijk werkjaar en is meteen ook een springplank voor wie de markt induikt. Want naast het uitwerken van een goed product zijn de jongeren al sinds dit voorjaar bezig aan een proces waarbij de kneepjes van het ondernemerschap leren bovenaan de agenda staat. Zo werden o.a. ook de boekhouding, prijszetting, communicatie en marketingstrategieën van de start-ups stevig onder de loep genomen. De perfecte kost om jonge ondernemers klaar te stomen voor het veroveren van de Leuvense ondernemersmarkt. 

De Start-Up
De Start-Up is een hands-on vormingstraject waarbij jongeren hun ondernemersdromen in eigen handen nemen, een verfrissend concept uitwerken en dat concept – onder begeleiding van mijnLeuven – uitbouwen tot een sterk merk. “Vertrekkende vanuit hun eigen, creatieve ideeën ontwikkelen de jongeren een missie en visie voor hun eigen mijnLeuven start-up, stellen ze een business- en marketingplan op en steken ze vervolgens zélf de handen uit de mouwen. Een leerrijke ervaring voor wie zijn eerste stappen in het ondernemersveld wil zetten”, aldus schepen van jeugd Dirk Vansina. Net als vorig jaar kunnen jongeren die deelnemen aan De Start-Up rekenen op inspirerende sessies, educatieve workshops, coaching en financiële ondersteuning .

Praktisch
Op vrijdag 15 september: openingsreceptie van 17 tot 20 uur.
Op zaterdag 16 september kan je in de pop-up terecht van 10 tot 18 uur.

mijnLeuven, het jongerenlabel van de stad Leuven, moedigt jongeren aan vernieuwende ideeën met de wereld te delen en ondersteunt hen bij het scherpstellen en daadwerkelijk realiseren ervan.