Leuven zet volgende stap in realisatie nieuwe woonwijk
Stad Leuven en woonmaatschappij Dijledal stellen het architectenteam LAVAMAKER aan om het zuidelijk deel van het woonontwikkelingsgebied aan de Wakkerzeelsebaan in Wijgmaal vorm te geven. De partners zetten hiermee een belangrijke volgende stap in de realisatie van een nieuwe woonwijk op deze site. Het terrein van zo’n 4 hectare biedt ruimte voor ongeveer 90 sociale woningen, een 35-tal budgethuurwoningen en een ontmoetingscentrum. Tussen de woningen komt een buurtpark voor de bewoners en omwonenden.
De site gelegen tussen de Wakkerzeelsebaan, Baron Descampslaan en Kroonstraat in Wijgmaal is samen met de site aan de Sint-Jansbergsesteenweg in Heverlee de laatste grote woonontwikkeling in Leuven. De stad maakte eerder een masterplan op voor het gebied en in de lente van vorig jaar ging ze via haar autonoom gemeentebedrijf AG Stadsontwikkeling Leuven, samen met Dijledal, op zoek naar een ontwerpteam om het deel ten zuiden van de spoorweg te ontwikkelen. Zestien ontwerpteams stelden zich kandidaat, vijf mochten naar de tweede ronde. Uiteindelijk kwam team LAVAMAKER, een samenwerking tussen LAVA Architecten uit Leuven en MAKER Architecten uit Gent, als meest geschikte kandidaat uit de bus. Het ontwerpteam krijgt de taak om de woningen, het ontmoetingscentrum en het publieke domein tussen de woningen te ontwerpen.
"LAVAMAKER wist de jury te overtuigen met hun sterk plan van aanpak en een sterk voorstel voor een landschappelijk park. Dat landschap staat ook centraal in het inrichtingsplan van 2022. Het ontwerp verbindt het landschap met de verschillende gebouwen en publieke plekken op de site en met de buurt. Het park biedt ruimte voor verschillende activiteiten en functies. Dankzij een grondige studie van de bestaande bebouwing zullen de nieuwe woningen in vorm en stijl ook mooi aansluiten op de woningen in de buurt. Ook wat betreft duurzaamheid leggen de ontwerpers de lat hoog. De aanstelling van het ontwerpteam betekent een nieuwe, belangrijke stap in de ontwikkeling van deze site", licht Lies Corneillie, voorzitter van AG Stadsontwikkeling Leuven en schepen van wonen, de keuze voor LAVAMAKER toe.
Over de site
Op het stuk ten zuiden van de spoorweg komen er een 90-tal sociale woningen en ongeveer 35 budgethuurwoningen die de stad via AG Stadsontwikkeling Leuven aan een lagere huurprijs dan de marktprijs zal verhuren aan wie moeilijk terecht kan op de private huurmarkt. "Met de ontwikkeling van deze site maken we een grote sprong voorwaarts wat het aanbod sociale huisvesting en betaalbaar wonen betreft", aldus Corneillie.
“We zorgen voor verschillende soorten appartementen, voor grote en kleine gezinnen”, voegt Christophe Stockman, voorzitter van Dijledal, toe. “Zoals bepaald in het masterplan tellen de gebouwen maximaal vier bouwlagen. Bovendien zijn de ambities voor de nieuwe gebouwen op vlak van duurzaamheid hoog. Zo plaatsen we zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers om de woningen te verwarmen en van elektriciteit te voorzien. Daarnaast stimuleren we het gebruik van fossielvrije bouwmaterialen. Er komt een ontmoetingscentrum en een buurtpark met aandacht voor biodiversiteit, recreatie, sport en spel, dat toegankelijk is voor bewoners en omwonenden.”
Het wordt bovendien een autovrije wijk met nieuwe verbindingen voor voetgangers en fietsers. Bewoners zullen ondergronds kunnen parkeren en bezoekers parkeren op een buurtparking aan de rand van de site.
Start werken in 2027
De komende maanden werkt LAVAMAKER het ontwerp verder uit en stelt de stad een vrijgavebesluit op om de plannen mogelijk te kunnen maken. De omwonenden krijgen in het kader van dit besluit nog de nodige informatie. Vervolgens zullen de partners een omgevingsvergunning aanvragen. Voor de inrichting van het openbaar domein tussen de nieuwe gebouwen voorziet de stad in de loop van 2024 een participatiemoment met de buurt bij de opmaak van de plannen. Als alles vlot verloopt, starten de werken in 2027.
Ontwikkeling noordelijk deel
Om het noordelijk deel boven de spoorweg tussen de Baron Descampslaan, Kroonstraat en Wakkerzeelsebaan te kunnen ontwikkelen, is een ruimtelijk uitvoeringsplan nodig. Bewoners van Wijgmaal konden recent hun suggesties en opmerkingen voor dat plan overmaken tijdens een publieke raadpleging. De stad verwerkt nu hun bemerkingen tot een eerste voorontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het masterplan omvat ook een tunnel onder de spoorweg en de afsluiting van de overwegen aan de Wakkerzeelsebaan en de Baron Descampslaan. Spoorwegbeheer Infrabel kan voorlopig nog geen concrete timing geven voor de uitvoering van die werken. Infrabel wil immers eerst werk maken van de ondertunneling van de spoorweg naast het station van Wijgmaal. Over die tunnel maken de stad en Infrabel momenteel de nodige afspraken.