Leuven.Levert: lokaal verdeelplatform voor pakjes
Door de coronacrisis is het aantal pakjes dat aan huis geleverd wordt, spectaculair gestegen. Verwacht wordt dat die trend zich ook na de coronacrisis zal voortzetten. Voor lokale handelaars is dat een hele uitdaging. Bovendien zorgen al die huis-aan-huis-leveringen voor heel wat extra verkeer. Stad Leuven lanceert nu, samen met zes buurgemeenten, ‘Wij.Leveren’, een state-of-the-art digitaal verdeelplatform voor pakjes. Zo ondersteunt Leuven haar lokale handelaars én maakt ze werk van duurzame stadslogistiek. In Leuven krijgt het project de naam ‘Leuven.Levert’. De stad kan hiervoor rekenen op Vlaamse en Europese subsidies. Het is de bedoeling om het platform in het voorjaar van 2022 uit te rollen. Schepenen Johan Geleyns en David Dessers zijn tevreden dat het project kan worden opgestart.
Met het project ‘Wij.Leveren’ ontwikkelen stad Leuven en buurgemeenten Lubbeek, Rotselaar, Holsbeek, Bierbeek, Haacht en Oud-Heverlee een state-of-the-art digitaal verdeelplatform. Via dat platform komen handelaars, klanten en logistieke spelers samen in een flow. Handelaars kunnen er hun bestellingen plaatsen. Het platform groepeert nadien het ophalen en verdelen van de pakjes op een slimme manier. Vervolgens worden de pakjes op een duurzame, slimme en efficiënte manier opgehaald en aan huis geleverd. Daarmee ontzorgen de gemeenten hun handelaars én verminderen en verduurzamen ze verplaatsingen. Klanten krijgen het comfort van ‘handfree’ shoppen via deze leverdienst en de initiatiefnemers stimuleren bovendien het lokaal shoppen met deze extra service. Elke gemeente geeft het platform een eigen naam, zoals ‘Leuven.Levert’.
“Tot nu toe werkten handelaars elk apart met koeriersbedrijven of ze verloren kostbare tijd door zelf leveringen te organiseren. Met dit project zetten we hen sterker in de lokale markt. Consumenten blijken bovendien wel degelijk een grote interesse te hebben voor lokaal en bewust winkelen”, zegt schepen van handel Johan Geleyns. “Door de coronacrisis ging men meer telewerken en maakte men minder onnodige verplaatsingen. Daardoor steeg de nood om pakjes thuis geleverd te krijgen, maar juist voor kleine handelaars is dat vaak een uitdaging en wordt de concurrentie groot. Met dit project bieden we nu aan inwoners en lokale handelaars een antwoord op die nood. We blijven niet achter en zetten als stadsbestuur volop in op bewust en lokaal winkelen, want deze boost van online shoppen zal een blijvende trend zijn, al blijft voor ons als stad zowel online als fysiek shoppen even belangrijk.”
“Er rijden in onze stad enorm veel bestelwagens rond om pakjes te leveren. Daarom spreken we wel eens over bestelbuswoede. Sommige besteldiensten komen wel twee tot drie keer per dag langs. Dat heeft een enorme impact op onze stad. Het zorgt voor veel verkeer en regelmatig ook voor onveilige verkeerssituaties met de vele voetgangers en fietsers”, vertelt schepen van mobiliteit David Dessers. “Met Leuven.Levert pakken we dat aan en zetten we tegelijkertijd belangrijke stappen naar een duurzame en slimme stadsdistributie. Pakjes zullen veel meer gebundeld én vaker met duurzame vervoersmiddelen zoals cargobikes en elektrische bestelwagens worden bezorgd.”
Subsidies en opbouw
Voor de uitvoering van het project ontvangen Leuven en de buurgemeenten 200.000 euro subsidies vanuit Vlaanderen (Hermes) en 200.000 euro subsidies vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De subsidies maken deel uit van de oproep ‘Smart City’ van de Vlaamse overheid. In totaal wordt de kostprijs van het project geraamd op 500.000 euro. Samen met de deelnemende buurgemeenten legt stad Leuven daarom 100.000 euro bij voor de ontwikkeling van het platform.
Een externe partner zal het platform bouwen en de stad gaat ook op zoek naar een logistieke partner die de duurzame leveringen zal uitvoeren. Via het platform worden handelaars automatisch gelinkt aan deze duurzame vervoerder. Bovendien wordt per levering bekeken welke factoren nodig zijn om de levering zo goed mogelijk te organiseren, bijvoorbeeld door te kiezen voor een fietskoerier bij kleine leveringen of een (e-)bestel- of vrachtwagen bij grotere volumes. Het project werkt tot slot interlokaal tussen de deelnemende gemeenten. Zo zullen Leuvense handelaars ook van en naar de deelnemende gemeenten kunnen laten leveren en omgekeerd.