Leuvense experts organiseren informatiedag rond aanbod voor hoogbegaafde kinderen

Drie Leuvense organisaties die werken met hoogbegaafde kinderen slaan de handen ineen. Op 1 april houden ze een kennismakings- en oriënteringsdag voor leerkrachten en ouders. De boodschap is duidelijk: superslim zijn is geen probleem, maar een kans. Voorwaarde is een deskundige begeleiding op maat.

Hoogbegaafde kinderen leerkansen geven
In elke klas van de lagere school zit wel een kind met een hoog leertempo. Het leert sneller dan gemiddeld en zonder specifieke aandacht wordt het te weinig uitgedaagd om zijn capaciteiten te gebruiken en te trainen. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Wetenschappelijk onderzoek heeft inzichten en methodes aangereikt om die ‘cognitief getalenteerde’ kinderen een verrijkende leeromgeving aan te bieden. Het is nu kwestie om de methodes zo behapbaar te maken dat ze gemakkelijk ingang vinden in de klas. Dat is waarrond het Leuvens netwerk in de schoot van SOM, Samen Onderwijs Maken van de stad Leuven, nu samenwerkt. “Cognitief sterk begaafde kinderen hebben, net als kinderen met leermoeilijkheden, nood aan extra ondersteuning. Want de klas moet een voedingsbodem zijn voor de kwaliteiten van élk Leuvens kind. We willen met dit netwerk straffe ambities in het onderwijs waarmaken”, zegt schepen van onderwijs Lalynn Wadera.

Leuvens netwerk maakt brug met klas en ouders
Vandaag bestaat het netwerk o.a. uit de organisatoren van buitenschoolse trajecten Spring-Stof en verderDENKplaneet (Exentra) en Het Lampje, dat individuele begeleiding van ouders en kinderen aanbiedt. Wetenschappelijke ondersteuning komt onder meer van Project TALENT, een interuniversitair project rond cognitieve begaafdheid waar ook de KU Leuven bij betrokken is. Zij brengen hun ervaringen samen en delen die met mensen uit het onderwijs, maar ook met ouders die vragen hebben over hun kind.

“Want die vragen zijn er zeker”, zegt Kim Kiekens, initiatiefneemster van Spring-Stof. “Hoogbegaafde kinderen hebben nu net het talent dat ze snel leren en een voortdurende honger hebben naar meer leren en weten, zij zoeken onophoudelijk naar interessante prikkels.” Het is een uitdaging voor ouders, leerkrachten en andere begeleiders om hen geboeid te houden. In het netwerk zit heel wat expertise hierrond en die wordt nu gebundeld en vertaald voor ouders en leerkrachten.

Eerste resultaat: informatie- en oriëntatiedag rond cognitief talent
Het eerste resultaat van de samenwerking in het netwerk ligt er: een kennismakings- en oriëntatiedag voor ouders, leerkrachten en andere ondersteuners. Wie meer te weten wil komen over cognitief getalenteerde kinderen, de methodes om ze te screenen en over een bruikbaar stappenplan om deze kinderen op school ‘uit hun hangmat te halen’,  houdt best 1 april vrij in de agenda. Er komen ook mogelijkheden voor buitenschoolse begeleiding aan bod voor ouders en leerlingen en een overzicht van betrouwbare en inspirerende materialen. Daarnaast is er gelegenheid om vragen te stellen, te kijken en te luisteren naar inspirerende voorbeelden en kan je gaan rondsnuisteren op de materialenmarkt.

Praktisch
Het evenement vindt plaats in Labora (Abdij Keizersberg, Leuven) op woensdag 1 april van 14 tot 22 uur. Deelnemen is gratis, maar inschrijven is wenselijk. Dat kan via website van SOM: www.samenonderwijsmaken.be

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Leuven

www.leuven.be

Contact

Professor Van Overstraetenplein 1 3000 Leuven

016 27 22 44

[email protected]