Lostoren aan de Vaart maakt plaats voor natuurlijke oever
De lostoren aan de Vaart langs de Aarschotsesteenweg wordt al geruime tijd niet meer gebruikt. Het gebouw is erg onderkomen, en voor een herbestemming drong een grondige renovatie zich dan ook op. Potentiële gebruikers zagen hierin geen opportuniteit en dus krijgt deze plek opnieuw een groene invulling. De oever wordt volledig onthard en natuurlijk heraangelegd. De lostoren en kade zullen verwijderd worden. Op 20 januari starten de afbraakwerken. Er kan tot en met 22 januari hinder zijn op de Aarschotsesteenweg.
Samen met de kade en de loopbrug over de Aarschotsesteenweg en in combinatie met de silo’s en het kantoorgebouw, weerspiegelt de lostoren het historische industriële verleden aan de Vaart. Het dierenvoederbedrijf BK (groep Versele-Laga) maakt echter al een tijdje geen gebruik meer van deze lostoren. Daarom kwam de stad Leuven enkele jaren geleden met het bedrijf overeen om deze constructies kosteloos over te dragen aan de stad of een andere partij indien hiervoor een gebruiker kon aangeduid worden.
Niet beschermd
De gebouwen aan de Aarschotsesteenweg 26 zijn niet beschermd, wel hebben ze volgens de stad industriële erfgoedwaarde. De gebouwen zijn gerealiseerd tussen 1943 en 1956 door de architect Victor Broos in opdracht van de toenmalige veevoederfabriek ‘Usines L. Vandenbergh’. In 1956 werden de silo’s samen met de kade en de lostoren met loopbrug gebouwd. De Vlaamse Waterweg kon zich vinden in een herbestemming van de lostoren, brug en kade op voorwaarde dat de activiteiten gebruik zouden maken van de binnenvaart.
Schepen van ruimtelijk beleid Carl Devlies: “De stad gaf vervolgens opdracht aan vastgoedbedrijf Miss Miyagi om een herbestemmingsstudie uit te voeren. Deze studie bracht enkele scenario’s naar voor met telkens een afweging van kosten en baten. Het gebouw is immers in slechte staat en moet bij hergebruik gerenoveerd worden.” Nieuwe voorgestelde bestemmingen waren onder meer kleine werkruimten, een kantoortje op de verdieping, een microbrouwerij in combinatie met een seizoensbar en terras op de kade, tot zelfs een kleine hotelkamer vergelijkbaar met de brugwachtershuisjes in Amsterdam. Miss Miyagi zou op basis van de studie dan mogelijke gebruikers zoeken.
De Vlaamse Waterweg kon er echter enkel functionele watergebonden activiteiten toelaten, terwijl het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ernstige bedenkingen had bij de ontsluiting en de risico’s met betrekking tot de verkeersveiligheid op de aanliggende gewestweg. Zodoende peilde de stad bij bedrijven in de omgeving, en werden samen met de Vlaamse Waterweg gesprekken opgestart met AB InBev. De brouwerij was immers vragende partij om grondstoffen vanop de binnenvaart naar de productiesite te brengen. Na grondig onderzoek en overleg met de leverancier bleek het voor AB InBev niet haalbaar om de bestaande kade daarvoor te gebruiken.
Tijdelijke hinder
Hergebruik van de lostoren blijkt na grondig onderzoek dus geen optie, de constructies zullen bijgevolg afgebroken worden van vrijdag 20 januari 2023 tot zondag 22 januari 2023. De huidige stellingen over het fietspad worden daarbij eveneens verwijderd. "Ook de betonnen loskade wordt verwijderd. Dit maakt het mogelijk dat de oever van de Vaart daar opnieuw natuurlijk kan aangelegd worden”, aldus schepen van openbare werken Dirk Vansina. Dit kan tot tijdelijke hinder leiden voor fietsers en het verkeer op de Aarschotsesteenweg. Tijdens de werken wordt een omleiding voorzien langs de Kolonel Begaultlaan volgens de geplaatste bewegwijzering.