Pakjes van Leuvense handelaars leggen geen overbodige kilometers meer af
Onder de noemer ‘lokaal geshopt, duurzaam gedropt’ lanceerde Leuven het verdeelplatform wij.leveren. Wie op de webshop van een deelnemende handelaar uit de brede regio Leuven een bestelling plaatst, kiest ervoor om een pakje zo weinig mogelijk kilometers te laten afleggen. Een goede planning beperkt het aantal ritten van de e-bestelwagens en de pakjes worden op duurzame wijze afgeleverd.
“Weinig mensen staan stil bij de weg die een pakje aflegt, van bestelling in een webshop tot aan de voordeur thuis. De verdeling van pakjes loopt weliswaar snel en gestroomlijnd, maar niet altijd op de meest duurzame manier. Daar brengen we met een lokaal verdeelplatform verandering in”, legt schepen van handel Johan Geleyns uit.
De stad Leuven lanceerde in 2021 in volle coronaperiode wij.leveren, een slim en lokaal verdeelplatform voor pakjes. Leuven deed dit in samenwerking met buurgemeenten Bierbeek, Haacht, Holsbeek, Lubbeek, Oud-Heverlee en Rotselaar. Dit jaar gaat de bal écht aan het rollen.
Lokale distributie
Onder het motto ‘lokaal geshopt, duurzaam gedropt’ kunnen klanten van meer dan 70 handelszaken – en dat aantal groeit nog steeds – in regio Leuven hun online bestelling duurzaam laten leveren. Als logistieke partner voorziet bpost op de Philipssite in Leuven speciaal voor wij.leveren een aparte verdeelunit. Daardoor worden lokaal bestelde pakjes ook lokaal afgehandeld. Ze maken dus niet, zoals andere pakjes, de gebruikelijke omweg naar het distributiecentrum in Brussel. Bpost levert de pakjes van wij.leveren gebundeld, zodat de bedeling efficiënter en duurzamer verloopt. Zo worden dus méér pakjes met minder kilometers geleverd.
“Wij.leveren is een uniek systeem in Vlaanderen. Dankzij onze lokale samenwerking met buurgemeenten, handelaars en externe partners kunnen ook kleine handelaars meestappen in een duurzame logistieke flow voor hun e-commerce. Door alle pakjes in de Leuvense verdeelunit in één stroom te bundelen, drukken we de kost voor bedeling en laten we overbodige transportkilometers vallen. De pakjes zullen bij het postwerk opvallen door een groene sticker”, zegt Leuvens schepen van handel Johan Geleyns. “We ontzorgen en brengen voor handelaars maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen handbereik: het mag niet verbazen dat we dit platform graag nog verder willen uitbouwen.”
Duurzame stadslogistiek
“Leuven maakt op tal van manieren werk van duurzame mobiliteit. Met het platform wij.leveren zetten we opnieuw een belangrijke stap in de richting van duurzame stadslogistiek. Willen we van Leuven een klimaatneutrale stad maken, dan zullen we ook de levering van producten en goederen moeten verduurzamen. Dat betekent minder kilometers rijden en resoluut kiezen voor emissievrije voertuigen. Bpost is daarin een sterke partner voor de stad en koos al eerder voor emissievrije belevering van pakjesautomaten in Leuven. Met de partners van wij.leveren hebben we ook een pilootproject opgestart met fietskoerierdienst Cargo Velo die binnen Leuven voornamelijk breekbare ladingen veilig aan huis zal leveren. Dit project is goed voor onze lokale handel én goed voor het klimaat en de leefbaarheid van onze stad”, aldus David Dessers, schepen van mobiliteit en duurzaamheid.
Sticker op winkelruit
Het netwerk staat nog steeds open voor bijkomende handelaars. Als klant kan je de deelnemende handelaars terugvinden op de website of je herkent ze aan de sticker op de winkelruit. Alle informatie over het project is terug te vinden via www.wijleveren.be.