Schenking door Peter Orpin van originele partituur “Remember Louvain”

Dinsdag 8 augustus 2017 — De brand van Leuven, het oorlogsdrama dat zich in augustus 1914 in Leuven afspeelde, is ver buiten onze landsgrenzen bekend. De tragedie lokte destijds in het buitenland zeer veel verontwaardiging uit en liet er evenmin de kunstenaars onberoerd. Een van hen was de Engelse componist John Neat. Hij schreef in 1914 een mars voor piano Remember Louvain. De behoorlijk vrolijke teneur van Neats compositie is verrassend maar misschien wel typisch voor de Engelse aard. Het stuk moest aanzetten om de moed niet te laten zakken. De stad kreeg vandaag een originele partituur van deze compositie in haar bezit dankzij een schenking van de heer Peter Orpin uit het Verenigd Koninkrijk.

Eerder dit jaar kreeg het stadsbestuur een brief van Peter Orpin, een 88-jarige man uit Rutland, Verenigd Koninkrijk. Hij vertelde hoe, door een erfenis, een origineel exemplaar uit 1914 van de partituur “Remember Louvain” in zijn bezit was gekomen. De partituur intrigeerde hem zodanig, dat hij op zoek ging naar de vreselijke gebeurtenissen achter de muziek. Ondertussen liet hij het erg fragiel geworden document restaureren door het Rutland County Museum.

Dit document verdient zeker een plaats in het Leuvens Stadsarchief. Het is een authentieke weergave van hoe de wereld reageerde na de Duitse aanval op Leuven op 25 augustus 1914. De stad is dan ook erg blij dat de heer Orpin in zijn brief te kennen gaf dat hij het bijzondere document wou schenken aan Leuven. De stad neemt het op in het Stadsarchief en vult er zo zijn geschreven geschiedenis mee aan.

Ondanks zijn hoge leeftijd stond Peter Orpin erop de partituur persoonlijk aan het stadsbestuur te overhandigen. Samen met zijn neef Philip bezoekt hij Leuven en passeerde hij vandaag in het Stadsarchief. Daar ontvingen schepen van cultuur Denise Vandevoort en stadsarchivaris Marika Ceunen hem en namen ze de partituur officieel in ontvangst. 

Contacteer ons

Denise Vandevoort

Schepen van cultuur, deeltijds kunstonderwijs, gelijke kansen, diversiteit en Noord-Zuidwerking