Stad Leuven lanceert Leuven Helpt: centraal platform voor coronahulp

Al meer dan 100 vrijwilligers hebben zich aangemeld

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben een grote impact op veel mensen. Vooral de kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen met een zwakke gezondheid kunnen vaak hulp gebruiken. Ook de zorgsector zit met een aantal noden. Tegelijk willen heel veel mensen bijdragen als vrijwilliger. “Om iedereen zo goed mogelijk te helpen, hebben we het centraal platform Leuven Helpt opgestart”, zegt burgemeester Mohamed Ridouani. “Zo kunnen we vraag en aanbod op elkaar afstemmen en voor zo veel mogelijk mensen iets betekenen. In deze tijden is een solidair gebaar heel veel waard. Met dit platform kunnen we dat actief en ten volle ondersteunen.”

Boodschappen doen voor een oudere buur, de hond uitlaten, naar de apotheek gaan, maaltijden rondbrengen, brieven schrijven, telefoneren met een oudere persoon die thuis moet blijven of in een rusthuis zit zonder bezoekers… Of heb je zelf nood aan iemand die naar de winkel of de post gaat voor jou, een maaltijd, of een fijne babbel? De stad Leuven heeft de krachten gebundeld met partners zoals de zorgsector en de universiteit en heeft Leuven Helpt opgestart, in samenwerking met Give A Day.

Op www.leuven.be/leuvenhelpt worden alle vragen gebundeld en zie je eenvoudig hoe je kan bijdragen als vrijwilliger. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen er hun vraag discreet stellen. Dat kan ook telefonisch op het nummer 016/27 27 72. Stadsmedewerkers brengen vrijwilligers die zich willen inzetten in verbinding met de noden die er zijn. Vrijwilligers krijgen ook instructies om de hulp veilig te laten verlopen. Bij het Vlaams Steunpunt voor vrijwilligers kan iedereen nu een gratis verzekering afsluiten. Tot nu toe kon dat enkel voor verenigingen.

Leuvenaars die in hun buurt mensen willen helpen, kunnen op Leuven Helpt een kaartje downloaden om bij buren in de bus te steken.

Vrijdag werd al het mailadres ‘[email protected]’ gelanceerd. “Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen al gemaild hebben op enkele dagen tijd. We kregen al een bericht van meer dan honderd Leuvenaars die op één of andere manier willen helpen”, zegt Ridouani. “Het zijn uitzonderlijke omstandigheden waar we allemaal mee moeten omgaan. Het is ongelooflijk hoe snel de solidariteit op gang is gekomen. Voor mekaar zorgen, zo gaan we er geraken. De komende dagen en weken zullen we veel helpende handen nodig hebben.”

“Omdat we in Leuven de gewoonte hebben om samen te werken, zijn we in staat om snel te reageren en de nodige initiatieven op te zetten. Dankzij onze nauwe banden met de kennisinstellingen, de zorgsector, de bedrijven, het middenveld… kunnen we snel en efficiënt samenwerken en oplossingen zoals dit platform voorzien. We bekijken met de zorg- en welzijnsorganisaties hoe Leuven Helpt hen kan ondersteunen om goede zorg te blijven garanderen. De komende tijd zal samenwerking nog belangrijker worden”, zegt Ridouani. 

“Andere gemeenten die hier ook mee aan de slag willen, kunnen bij ons zeker terecht. We delen graag onze aanpak en ervaring in de komende periode”, besluit Ridouani.

Call center

Het call center voor vragen dat de stad heeft ingericht, dankzij enkele vrijwilligers onder de stadsmedewerkers, blijft ook de komende weken actief om de inwoners met vragen goed te informeren. (016 27 27 72 of [email protected]). De meeste vragen de voorbije dagen gingen over horeca en handel, huwelijken, privé-feestjes, stedelijke dienstverlening en of de Kruidtuin nog open blijft.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Leuven

www.leuven.be

Contact

Professor Van Overstraetenplein 1 3000 Leuven

016 27 22 44

[email protected]