Veertig nieuwkomers ronden traject naar opleiding en werk feestelijk af
Een schooljaar lang gingen Leuvense anderstalige nieuwkomers op zoek naar opleidings- en tewerkstellingskansen in Leuven. Ze leerden kijken naar hun sterktes en talenten, maakten kennis met de opleidingen en de jobs in Leuven, leerden hoe sollicitatiegesprekken verlopen en kwamen meer te weten over onze Belgische arbeidswetgeving. Vandaag, 10 juni, sloten ze het traject af met een feest in onthaalhuis De Nomade in Kessel-Lo.
Activeringstrajecten voor jonge vluchtelingen
Op 1 september startten een veertigtal jonge vluchtelingen met een voltijds traject om hen voor te bereiden op opleiding en tewerkstelling en om hen nieuwe toekomstperspectieven te bieden. Ze volgden lessen Nederlands, wiskunde en computervaardigheden, aangevuld met persoonlijke en professionele oriëntering.
“Deze veertig jonge nieuwkomers hebben de voorbije maanden hard gewerkt aan hun toekomstplan in Leuven. Nu staan ze klaar om hun pad hier zelfzeker verder te zetten. Een belangrijke stap voor hen, die we moeten vieren”, zegt schepen van diversiteit Lalynn Wadera. “Dit alles is mogelijk geworden dankzij een doorgedreven samenwerking tussen OCMW, stad, VDAB en vele andere diensten, die de nieuwkomers op eigen beentje moeilijk allemaal zou kunnen vinden.”
Stad Leuven verwelkomde de voorbije jaren heel wat nieuwkomers. Velen van hen kwamen terecht bij OCMW Leuven voor ondersteuning bij hun nieuwe start. “Perspectief hebben op een loopbaan kan een belangrijke hefboom of een drempel zijn voor de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling en integratie van mensen”, zegt Bieke Verlinden, schepen van zorg en welzijn en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. “Maar heel wat nieuwkomers hebben om allerlei redenen een grote afstand tot de arbeidsmarkt.”
Lessen en workshops op maat
Nederlands leren alleen volstaat niet om hen kansen te geven op een duurzame tewerkstelling. Het gaat vaak om jonge mensen die om allerlei redenen, zoals weinig schoolse kennis of werkervaring, geen realistisch jobdoelwit... de aansluiting missen met het reguliere opleidingsaanbod en onze arbeidsmarkt. Daarom volgden ze een vrijwel voltijds traject van één schooljaar om hen voor te bereiden op een vervolgtraject in functie van een professionele loopbaan.
Het basisprogramma bestond uit lessen Nederlands, wiskunde en ICT. De Leuvense scholen CVO Volt, CVO CLT en Ligo zorgden daarbij samen voor een traject op maat van de nieuwkomers. Ze vullen elkaar perfect aan. Op het einde van het schooljaar kreeg de groep vier dagen per week lessen en workshops om hun zelfvertrouwen te vergroten en hen te oriënteren richting een opleiding en/of job waarin ze hun talenten kunnen ontplooien. De jobs en opleidingen waarin de deelnemers interesse hebben zijn heel divers: verkoop, schoonmaak, kinderopvang, bus-, vrachtwagen- of heftruckchauffeur, horeca, bakker, elektricien, loodgieter, schrijnwerker, lasser, fietshersteller…
Kansen en versterking
”Het geïntegreerd activeringstraject is een verhaal van kansen: mensen die van onze stad hun nieuwe thuis maken de kans geven om zich te ontwikkelen en zo bij te dragen aan onze samenleving”, zegt schepen Bieke Verlinden. Elke deelnemer zou na afloop van het traject een duidelijk en haalbaar beeld moeten hebben van de opleiding of job waarnaar hij op zoek wil gaan. “Dat is uiteindelijk de bedoeling van het geïntegreerd traject: jongvolwassen nieuwkomers wegwijs maken en versterken om hun leven hier verder uit te bouwen”, besluit schepen Wadera.