What’s Up?! Het allereerste jongerenevent over veerkracht in Leuven. Over vallen én terug opstaan.

Donderdag 26 april 2018 — De meeste jongeren voelen zich goed in hun vel. Maar het leven is niet altijd een ponykamp. Iedereen krijgt te maken met tegenslagen en heeft veerkracht nodig om terug recht te komen. Leuven wil als Warme Stad jongeren helpen veerkracht op te bouwen. Daarom stelde het jongerenevent What’s Up?! jongeren in onze stad gisteren de vraag ‘hoe gaat het écht met jou?’ en gaf tips om werk te maken van mentale gezondheid.

What’s Up?!
Gisteren vond in de hippe Hal 5 in Kessel-Lo het jongerenevent What’s Up?! plaats. Jongeren tussen 12 en 20 jaar chillden op het grasveld, genoten van een hapje en drankje en deden mee met allerlei uitdagende activiteiten zoals bungee run, voetbal in een pannakooi, hindernissenparcours, silent dj, zeefdrukken, virtual reality, Yomiqi, een reuze-moodwall …. Meer dan 20 organisaties zoals Arktos, Huis van het Kind, Ankerpunt, Logo Oost-Brabant, JAC Leuven, De Wissel, Sporen en verschillende diensten van de stad organiseerden samen dit grootschalige event.

Leuven Prikkelt!
De stad zet zich samen met heel wat partners in om de veerkracht van kinderen en jongeren te versterken. Sinds 10 oktober, Werelddag voor Geestelijke Gezondheid, verschenen er prikkelende boodschappen in het straatbeeld. Een ketting van warme slogans die kinderen en jongeren een hart onder de riem steekt. Meer dan 30 organisaties deden mee: scholen, wijkgezondheidscentra, buurtwerkingen…

Gisteren reikte de stad prijzen uit aan de vijf organisaties die de voorbije maanden de meest prikkelende slogans creëerden: 

  • Ankerpunt vzw, wijkgezondheidscentrum De Central en de kinderwerkingen van de stad waren heel creatief bij het uitwerken van hun slogan. Ook de krachtige tekeningen, gemaakt door een tiener zelf, ontroerden de stad enorm.
  • ​De slogans “Het is niet hoe je valt, wel hoe je opstaat.” die Halte 51 van het MSOC ontving en “Elke stap is een stap in de goede richting. Het is oké om niet oké te zijn.” van jeugdhuis Lavado voor ReisburO/Roulot, sprongen eruit omdat ze inhoudelijk zeer sterk zijn.

De voorkeur van de jongeren zelf ging naar de slogan “De mooiste momenten beleef je samen.” die Amber vzw aan inloopcentrum De Meander van CAW Oost-Brabant gaf.

Meerdere steden in Vlaanderen zetten in op het thema welbevinden en veerkracht bij jongeren. Jolien Minnen, projectmedewerker bij Logo Oost-Brabant: “Op dezelfde dag als onze Leuvense What’s Up?!-dag, lanceerde in Gent het Fonds “GaVoorGeluk” hun campagne ‘Word een Warme William’. William de blauwe campagnebeer en Kamal Kharmach zetten voorbijgangers aan om te luisteren naar kinderen en jongeren en hen te ondersteunen. De beer was er ook bij op What’s Up?! en zal later nog opnieuw opduiken in de stad." 

                                

 

Contacteer ons

Jolien Minnen

projectmedewerker ‘Warme Stad’ Logo Oost-Brabant